Wobec osób kierujących jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej ustawodawca przewidział specjalne wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych. Osoby te są zobowiązane do posiadania odpowiedniego stażu pracy. Opisujemy, jak długo musi trwać ten staż oraz jakie czynności w ramach stażu powinno się podejmować, jaki charakter powinna mieć praca w pomocy społecznej, by uznać ja za „staż”. To niezbędne informacje, by mieć wiedzę na temat tego, kto może zostać kierownikiem ośrodka pomocy społecznej oraz czy osoba pełniąca tą funkcję ma do tego odpowiednie uprawnienia.
Każda osoba związana choć w niewielkim stopniu z systemem pomocy społecznej, winna znać trzy podstawowe metody pracy socjalnej: praca z indywidualnym przypadkiem, praca z grupą oraz praca z środowiskiem lokalnym. W sposób praktyczny przedstawię Państwu tą ostatnią, a mianowicie środowiskową, na przykładzie Organizowania Społeczności Lokalnej. Z perspektywy historycznej po roku 1989, przestały istnieć ograniczenia związane z niechęcią i obawą wobec uprzedmiotowienia społeczności, co skutkowało i skutkuje znaczącym rozwojem metody środowiskowej, aż po dzień dzisiejszy.
Uprawnienia pracowników socjalnych można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należy zaliczyć uprawnienia mające na celu umożliwienie lub ułatwienie pracownikom socjalnym wykonywanie obowiązków. Drugą grupę stanowią przywileje dotyczące prestiżu zawodowego. Niemniej w porównaniu z obowiązkami, zakres uprawnień pracowników socjalnych jest niewielki. Zobacz co może ułatwić Ci codzienną realizację obowiązków.
Nie od dziś wiadomo, że zmotywowany pracownik stanowi cenny element dla rozwoju całej instytucji. Istotnym jest, aby poznać co podtrzymuje prawidłowe zachowania wśród pracowników i skutecznie je podtrzymywać. Poniżej przedstawiamy sześć najważniejszych zasad.
Inwestowanie w rozwój kadry stanowi nieodzowne zadanie dla każdej osoby, która zarządza instytucją. Wyszkolony, profesjonalny pracownik przekłada się bez wątpienia na większą jakość oferowanych usług, co w przypadku jednostek organizacyjnych systemu pomocy społecznej jest wielce istotne. Jak zatem przejść przez proces szkolenia pracowników bez większych problemów? Zarządzasz instytucją pomocy społecznej? Musisz to wiedzieć!